Twórz własne gry komputerowe w Pythonie

Okładka książki. Myślę, że to pozycja obowiązkowa dla fanów Slytherinu 😉

Nowość wydawnicza PWN-u, czyli książka Twórz własne gry komputerowe w Pythonie to idealny wstęp do programowania i to zarówno dla początkujących, jak i osób, które zjadły zęby na Javie, Pythonie i innych językach programowania. Książka autorstwa Ala Sweigarta koncentruje się na rewelacyjnym języku programowania, jakim jest Python.

Dlaczego od razu użyłem superlatywów? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, Twórz własne gry komputerowe w Pythonie wprowadza czytelnika w meandry programowania i robi to stosunkowo nieinwazyjnie. Tutaj pojawia się niestety pierwszy „zgrzyt” – sam tytuł sugerujący gry komputerowe będzie zniechęcający dla osób, które nie znoszą gier, a chcą nauczyć się programowania. Jednak zaznaczam – zupełnie niesłusznie, bowiem Twórz własne gry komputerowe w Pythonie przy okazji omawiania kodu gry, uczy czytelnika technik programistycznych i to dosyć szybko: instrukcje warunkowe pojawiają się już w trzecim rozdziale. Większość potężnych cegieł dotyczących programowania w Pythonie przez pierwsze 200 stron omawia strukturę operatorów, co może zniechęcić przyszłego programistę, dlatego uważam, że stosunkowo wcześniejsze omówienie pętli i warunków było w tej książce dobrym rozwiązaniem.

Logo Pythona

Tytuł książki Twórz własne gry komputerowe w Pythonie sugeruje, że chodzi o Pythona. Dlaczego nie na przykład JScript, czy C++? Python jest aktualnie bardzo szybko rozwijanym językiem, do tego ma stosunkowo intuicyjną składnię – funkcje i obiekty tworzy się w nim dużo prościej niż w C++ (instrukcje początkowe „pozdrawiają”), a w porównaniu, do moim zdaniem bardzo uciążliwej dla początkujących Javy, jest to bardzo dobry język. Za Pythonem przemawia jeszcze jedna rzecz – cała masa rewelacyjnych bibliotek. Od analizy obrazów po sekwencjonowanie DNA i świetne pakiety do obliczeń numerycznych (NumPy, PyLab etc.).

No dobrze, jak wobec tego wygląda struktura książki? Twórz własne gry komputerowe w Pythonie w przeciwieństwie do tradycyjnych książek dotyczących programowania nie tytułuje rozdziałów w formie 4.Tworzenie wektorów danych, tylko każdy rozdział opisuje inną grę komputerową do przygotowania w Pythonie przez czytelnika. Od prostych Zgadnij jaka to liczba, po gry wykorzystujące środowisko graficzne, czy symulację sztucznej inteligencji. Całość jest okraszona bardzo dużą ilością listingów oraz szczegółowymi opisami, dlaczego dana funkcja, czy instrukcja została użyta i dlaczego ją wykorzystujemy.

Kod Pythona w działaniu

Twórz własne gry komputerowe w Pythonie jest oprócz tego napisana językiem przystępnym, nie zniechęca czytelnika nadmiarem warunków, czy instrukcji. Osobiście przerabiając podręczniki dotyczące Pythona, często spotykałem się z np. opisem WSZYSTKICH operatorów logicznych (a warto zaznaczyć, że korzysta się z większości z nich bardzo rzadko) bez przykładów. Dlatego w moim odczuciu Twórz własne gry komputerowe w Pythonie jest książką, po którą mogą sięgnąć nawet starsze dzieci. A informatycy? Programiści? Być może nie znajdą tutaj odkrywczych idei, ale nie zaszkodzi im zapoznanie się z tą pozycją – w końcu nie sztuką napisać program. Prawdziwą sztuką to napisać go tak, aby jego kod był w pełni przejrzysty i zrozumiały dla kogoś, kto chce na jego podstawie nauczyć się czegoś nowego.

Polecam Twórz własne gry komputerowe w Pythonie z czystym sumieniem. Jest to bardzo dobra książka, która doskonale łączy ideę „przyjemne z pożytecznym” – ucząc bawi i bawiąc uczy.